Pages

Tuesday, May 25, 2010

Muhyiddin: Tuduhan anak Samy terhadap Umno biadap

MUAR, 25 Mei — Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan tuduhan yang dilemparkan oleh S.Vell Paari, anak Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu, kononnya Umno menjadi punca kepada masalah dalam MIC, sebagai sesuatu yang biadap.

Timbalan Perdana Menteri menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan meminta Vell Paari supaya menghentikan tindakan tidak bertanggungjawabnya itu.

“Umno ingin menafikan sekeras-kerasnya tuduhan oleh anak Samy Vellu itu. Ia adalah sesuatu yang biadap,” katanya ketika ditanya mengenai tuduhan yang dibuat oleh Vell Paari terhadap Umno. Vell Paari mendakwa Umno menggunakan pendekatan “pembunuhan politik” untuk memecahbelahkan MIC.

Muhyiddin (gambar), yang juga Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Pengerusi Barisan Nasional, berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis ramah mesra dengan guru-guru daerah Muar dan Ledang di Kompleks Sukan Pagoh di sini hari ini.

Dalam komen kepada The Malaysian Insider hari ini, Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusoh sambil menafikan ia menaja dan menyokong Gerakan Anti Samy Vellu mengingatkan MIC tidak sama sekali menyeret parti itu ke dalam kancah krisis kepimpinan yang dilalui sekarang.

“Jangan seret Umno dalam krisis MIC,” kata Rauf.

Rauf menegaskan, Umno tidak pernah terlibat dalam memihak mana-mana ahli atau pemimpin untuk mengeruhkan keadaan dengan menyatakan sokongan agar melakukan perkara menentang kepimpinan komponen BN.

Mengulas lanjut Muhyiddin juga meminta Samy Vellu supaya menasihatkan anaknya supaya tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang boleh menjejaskan sensitiviti parti-parti komponen BN yang lain.

“Samy Vellu boleh nasihatkan anaknya,” kata Timbalan Perdana Menteri dipetik Bernama.

Kata Muhyiddin, Vell Paari merupakan seseorang yang mempunyai kepentingan dalam kemelut dalaman MIC kerana beliau merupakan anak kepada parti itu.

Apa pun, kata Muhyiddin, beliau dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah pun mengeluarkan kenyataan yang mahu melihat kemelut dalaman MIC itu diselesaikan dengan secepat mungkin.

Bagaimanapun, katanya, sebarang penyelesaian terhadap permasalahan yang berlaku dalam parti itu mestilah berdasarkan kepada dasar keadilan dan ketelusan.

“Sebagai pemimpin dalam mana-mana parti komponen BN, tidak kira mana parti sekalipun, sebarang permasalahan dalam parti mestilah diselesaikan secara adil dan saksama,” katanya.

Muhyiddin berkata sebarang usaha untuk menyelesaikan permasalahan dalam parti mestilah mengikut perlembagaan dan prosedur parti.

Samy Vellu telah memecat empat orang pemimpin dalam tempoh dua minggu ini termasuk dua anggota CWC semalam menggunakan kuasa sebagai presiden parti.

“Sebagaimana yang dilakukan oleh kita di dalam Umno, jika kita terpaksa bertindak memecat seseorang daripada parti, ia mestilah berdasarkan prosedur dan peraturan yang sedia ada dalam parti,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata setiap parti komponen BN perlu menyelesaikan masalah dalaman mereka dengan segera supaya kedudukan BN yang semakin kukuh kini di bawah pentadbiran Najib dapat diteruskan.

2 comments:

  1. We're living in a new generation today and its a new breed if you must know, its called Generation-Y who are more expressive, demanding of total efficient leadership and progress of our lives.

    We cannot be left behind with the leadership of Datuk Seri Samy Vellu. Despite the many pleas for him to step down, I do not see why the rebellious state of opposing the people's choice that should give way to a reformation of leadership of the MIC party.

    Datuk Seri Samy Vellu, isn't it time we Indians get our most awaited moment for a brand new dawn of leadership for the PARTY?

    Its time to thank God you're blessed with all that you have gained out of the people's efforts all these while, and allow for some rewards for yourself in the karmic values of your soul, to grant our wishes for this NEW LEADERSHIP we ask for.

    I am sure you know how much we want this reform and we mean it truly, madly, deeply from the depth of our soul. We want a reform, Sir!

    MIC should progress or else the more Indian hopes are dying. We have been dead for the past 30 plus years, please give us new breathe to LIFE AT LAST, Datuk Seri Samy Vellu!

    Thanks for listening to this humble plea of mine.

    ReplyDelete
  2. No point we all talk here must think what action going to take to remove him replace by new qualify person. If G. Palanivel coming to the picture he also same like same no brain to think.

    WHAT WE WANT IS NEW LEADER AND YOUNG.

    ReplyDelete